torsdag 1 augusti 2013

Om att göra frankenlack med pigment

Jag har fått lite frågor kring att franka nagellack med pigment det sista så jag tänkte att det är lika bra att göra ett inlägg av det, är det några som undrar så är det alltid fler :) Det första inlägget om att franka lack med hjälp av färdiga köpta lack hittar du här, så börja gärna med det om du inte läst det än, det här inlägget är fortsättningen på det.

I förra inlägget tog vi upp pigment väldigt hastigt och övergripande. Det absolut viktigaste när man jobbar med pigment är att ha en bas som kan hålla det uppe. Antingen kan man ta ett färdigt lack som innehåller glitter eller liknande, som då är gjort med sånna egenskaper att glittret inte sjunker som i en "vanlig" bas. Men då får man ju utgå från ett köpt lack. Alternativet om man vill börja helt från början är att ha suspension base.

Häller man pigment i vanligt klarlack så kommer det att sjunka och lägga sig på botten av flaskan och liksom klistra fast mot glaset. Ska man få bort det därifrån sen så hjälper det inte ens att skaka flaskan med en kula eller två i eftersom pigmentet sitter fast. Man får istället lägga flaskan på sidan och vända på den med jämna mellanrum och "skölja av" pigmentet från glaset med hjälp av basen. Det kan ta ett par timmar om man har otur så man ska inte ha bråttom när man vill använda sitt lack! Det går självklart att använda lacket ändå - om man bara har tålamod så det räcker - och lacket blir inte förstört bara för att pigmentet sjunker. Men det är otroligt opraktiskt och lätt hänt att man blir besviken på resultatet. Så om man inte är väldigt medveten om vad man ger sig in på vill jag verkligen avråda från att hälla pigment i vanligt klarlack.

Blått pigment i vanlig klar bas. Flaskan har bara stått över natten, får
den stå ett par dagar kommer allt pigment att sjunka helt

Glitter i klarlack är lite enklare eftersom det är större partiklar som inte fastnar på insidan glaset på samma sätt och är lättare att skaka ut i lacket igen. Men det kräver ändå att man skakar/vänder/pysslar med flaskan innan man kan använda lacket. Så återigen, jag rekommenderar inte att man häller glitter i vanlig klar bas om man inte vet vad man ger sig in på. 


Suspension base
Suspension base är inte det samma som klar nagellacksbas. Man kan alltså inte ta en flaska klarlack/underlack/överlack man har hemma och tro att det ska funka likadant. Suspension base är tillverkat med andra ingredienser än "vanligt" nagellack och med en annan tillverkningsmetod (mer info om det kommer i serien om lackingredienser, ska bara ha tid och energi att skriva inlägget.)


Basen är lite grumlig (vilket beror på ingredienserna) när man ser den i flaskan. Det syns dock inte det minsta på naglarna sen även om man lackar med den i ren form. Och det slår inte igenom när man häller pigment i. Rena glitterlack kan med andra ord se lite grumliga ut i flaskan men det är inget som märks på den färdiga manikyren.

Den torkar också mer eller mindre matt (även det till följd av ingredienserna). Det kan avhjälpas genom att späda den med vanligt blankt klarlack eller att lacka ett lager överlack över manikyren som man ändå alltid gör.

Det finns olika tillverkare av suspension base och deras bas innehåller lite olika saker (med eller utan kamfer till exempel, vilket gör den big 5 free om det inte finns i.) och har en liten skillnad i färgnyans. Det finns dock inte skillnad i beteckning eller något uppenbart som gör den ena bättre än den andra. Man kan säga att nagellack är som korv, det finns massa olika sorter med olika ingredienser och egenskaper men grunden är den samma. Då är suspension base som wienerkorv: det finns olika tillverkare och de smakar lite olika med olika kryddning, man får hitta den som man själv föredrar helt enkelt, men i stort sett är det samma grej alltihop. Jag har testat två olika baser och tyckte inte det var nån nämnvärd skillnad i egenskaper och uppförande även om innehållsförteckningen skiljde dem åt.


Pigment och glitter
Tillbaka till pigmenten... När man jobbar med pigment i nagellack så är det i princip alltid lösa pigment för tillverkning av ögonskugga/rouge/andra typer av smink. Har man en ögonskugga i en kul färg hemma så är det bara att slänga i lite och testa vad det blir, svårare än så är det inte. Dock är ögonskugga oftast utblandat med diverse andra pulver än bara pigmentet, för att de ska bli enklare att applicera på huden. Så är man lite mer nogräknad med nyanserna så köper man pigment som inte är utblandade. Det finns åtskilliga siter som säljer gör-det-själv-grejer för att göra smink och som har gigantiska utbud av pigment. I de fallen säljer de de där bindemedlen och utfyllnaderna separat, så ska man göra ögonskuggor får man tillsätta det själv till pigmenten. Till nagellack är man då helt enkelt nöjd med bara pigmenten och har inget mer i.

Pigmenten går att grovt dela upp i två kategorier: helt matta pigment och sådana som innehåller skimmer av något slag. De matta pigmenten ger cremelack medan pigment med skimmer ger skimmerlack. Det kanske inte är helt lätt att se skillnad på de små produktbilderna där man köper pigmenten men försäljarna brukar skriva ut det i beskrivningen eller kategorisera dem. (Som parentes kan nämnas att matta pigment alltså inte ger matta lack, för att få det behöver man en matt lackbas. Däremot kan matta pigment ofta ge en lite mindre glansig yta än skimmerpigment, men det blir alltså inte ett helt matt lack av det)


Pigmenten säljs i princip alltid i zip-lock påsar. De finns oftast i olika storlekar och då kommer man i de här sammanhangen långt på det som kallas sample (tester), och som innehåller nån tesked till ett par matskedar. I övrigt är det trial-and-error som gäller, man får testa sig fram med vilka pigment man vill ha.

Holopigment/Spectraflair har jag också fått frågor om och det finns både bra och dåliga nyheter där. De dåliga nyheterna är att om man vill ha rent Spectraflair så får man antingen ha kontakter, eller bevaka eBay och vara beredd att hosta upp ansenliga summor för nått enstaka gram. De goda nyheterna är att Spectraflair utblandat i suspensionbase inte alls är så svårt att få tag på och säljs både på Etsy och eBay. JDSU, tillverkarna av Spectraflair, tillåter inte längre att någon säljer deras pigment rent utan enbart om det är utblandat i en bas. Det finns därför koncentrerade varianter med ett helt gram i en enda lackflaska som man sedan blandar små mängder av i sina frankenlack. Spectraflair är inte heller klassat som godkänt för kosmetiskt bruk och enligt amerikanska lagar är det inte tillåtet att sälja indie-lack med Spectraflair egentligen, men det verkar inte som om nån varken bryr sig om eller följer upp de där lagarna så det är nog inte så noga.


Den typen av holopigment jag använder är inte Spectraflair utan en annan variant som var ännu svårare att få tag på men som - just då - fanns i större mängder än Spectraflair. Nu är "min" säljare tyvärr borta från stället där jag hittade hen. Enligt uppgifterna jag fått så ska det vara godkänt för att ha i nagellack, och det har inte samma inskränkning från tillverkaren att det inte får säljas i pigmentform.


Att blanda
Förenklat kan man beskriva processen med att göra lack med pigment så här: Ta en flaska suspension base, häll i lite pigment/glitter, släng i två små kulor, skaka till armen gör ont, klart. Det är i grunden väldigt basic, två saker ska blandas med varandra genom skakning.

Men sen finns det ju naturligtvis en massa små detaljer och problem och fallgropar man kan stöta på, så vi går in på det lite djupare.

Mängden först. Det går inte att säga hur mycket pigment man behöver till en flaska lack, det beror helt på pigmentet. En del pigment jag jobbat med (har testat ett 60-tal vid det här laget) kräver tre-fyra gånger så stora doser som vissa andra för att få en lagom täckningsgrad. Andra är jättedryga och täcker efter nästan inget alls. Åter igen, man får testa sig fram. Men en bra grund är att lite räcker långt med de flesta pigment. Mängden till en hel flaska nagellack kan röra sig om en knivsudd till ett kryddmått eller två. Vill man ha ett väldigt täckande lack har man i mycket pigment - det är inga svårigheter att göra one-coaters - och vill man ha jellylack så har man i mindre pigment.

En liten spatel eller nått annat smalt föremål kan vara bra för att flytta den lilla mängd pigment man behöver från påsen till flaskan. Har man inget lämpligt kan man klippa till änden på ett sugrör så att det blir som en liten slev längst ut (man klipper det alltså på mitten på längden en bit upp så att man får ett halvt rör istället för ett helt.)

Det största problemet med pigment - som jag har lärt mig den mycket hårda vägen - är att det inte alltid ser likadant ut i lackbasen som det gör i påsen. Det är trots allt avsett för smink och beter sig inte alltid förutsägbart i en kemikalieblandning. Det kan ändra nyans riktigt mycket om man har otur och bli nått helt annat än man tänkt sig. När lacket torkar sen kan det antingen behålla den nyansen det hade i vått tillstånd, eller återta den färg det hade i påsen, eller få en tredje variant på färg! Spännande värre, men också väldigt irriterande när även rött pigment nummer fyra visar sig bli brunt istället för rött...

Exempel på ett pigment som mörknade så mycket att det inte blev användbart

Matta pigment vill inte gärna lösa upp sig, klumpar ihop sig och är allmänt besvärliga. Jag har testat matta pigment som med lätthet hade gått att göra texturlack av eftersom de klumpar ihop sig så det ser ut som sand! Medan många skimmerpigment bara går att slänga i och se glad ut. Ska man ge sig på att franka med pigment första gången kan det vara bra att veta om att det är en stor skillnad och att det kommer bli en enklare process om man väljer skimmer-pigment. Vill man nu nödvändigtvis ha cremelack så är det ju matta pigment som gäller, men kan man välja är alltså skimmerlack enklare att göra.

Exempel på matta pigment som inte ville lösa sig riktigt

Med glitter är det största problemet att de inte alltid tål kemikalierna/lösningsmedlen i lackbasen. Antingen blir de förstörda helt och löses upp, krullar ihop sig eller blöder, alltså att färgen från glittren läcker ut och färgar basen. Om glittren förstörs, ändrar form eller tappar färgen helt så går det ju knappast att jobba med dem. Men glitter som bara blöder lite grann går fortfarande att använda. Det är ju så klart trist om man tänkt sig rött glitter i en vit bas, men kanske går det bra med rött glitter i en rosa bas också. Ingen annan vet ju att det inte var precis det man tänkte göra hela tiden! Och dessutom slapp man krånglet med pigment för att skapa den rosa basen, den fick man "på köpet". Min privata teori är att det nog finns ett och annat indie-lack där ute som skulle blivit nått annat men fick en färgad bas av glittren och att skaparen gav upp, slängde på en etikett och sålde det ändå ;)

Vill man trots allt gardera sig och ha glitter som är stabila så kan man söka efter "solvent resistant glitter" på t.ex. Etsy eller eBay eller andra siter som säljer gör-det-själv-grejer, och så får man (förhoppningsvis) produkter som är testade och tål att simma runt i nagellack.


Köptips
Slutligen efterfrågades det länkar. Jag kan rekommendera TKB trading, de har ett gigantiskt utbud och jag har oftast hittat det jag letat efter hos dem. De har också kulor och miniflaskor och andra tillbehör. Annars är eBay också ett bra ställe, och ska man bara ha enstaka grejer är frakten oftast billigare än från en e-tailer. Kulor hittar man om man söker på "mixing balls nail polish" eller - om man vill välja storlek själv - på "stainless steel bearing balls". Flaskor söks fram med "empty nail polish bottles" och köps bäst hos asiatiska säljare eftersom man då oftast slipper frakten på de tunga flaskorna. De levereras ofta omonterade, alltså att korken och penseln inte sitter ihop, så man får börja med att trycka ihop dem (rekommenderar en spetsig tång till det om man ska göra många).

Och var köper man bas då? Man väntar några dagar till så kommer jag att sälja det ;)


Jag hoppas att de flesta fått svar på några frågor i alla fall! Om det är nått mer ni undrar över så lämna göra en kommentar så ska jag dels svara på den, men också lägga till det i texten om det behövs, så hjälps vi åt att göra guiden bättre :)

19 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg! kommer du sälja suspension base i din tictail butik eller ska man maila dig? jag är riktigt intresserad!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir i tictail-butiken som innan :) All info kommer så fort jag fått hem paketet!

      Radera
  2. Intressant inlägg! Tack för det!
    Jag hittade för ett par månader sedan en tjej som var intresserad av att göra egen suspension base. Har du funderat något på det? Bara nyfiken :)
    Här är en länk till slutinlägget hon gjorde efter olika efterforskningar kring vad som funkar och inte: http://headtofoot.wordpress.com/2012/12/16/ultimate-nail-polish-suspension-agent-sum-up-posting/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också läst det innan. Och jag har läst på många timmar om tillverkning och i patentdatabaser och hos maskintillverkare. Att göra eget genomskinligt nagellack är besvärligt men möjligt rent tekniskt (även om det kräver diverse tillstånd som man aldrig kommer att kunna få, det inbegriper ju hantering av explosiva ämnen). Att göra suspension base är i princip omöjligt på egen hand. Det kräver utrustning och maskiner för hundratustentals kronor och en helt annan produktionsprocess och kontroll på produktionsprocessen än vad man klara av om man inte har en riktig fabrik. Vi snackar inte garage-blandning eller hobbyrum längre utan industrilokal och produktionsline. Mycket behöver göras för att inte de som jobbar med det ska andas in hälsoskadliga partiklar, bland annat. Kanske har jag missat nått, kanske finns det vägar runt det, men efter all den tid jag la ner på research känns det inte som det finns så mycket mer att hämta på nätet iaf, då får man nog ge sig in i branschen och börja prata med folk på företag som redan sysslar med det.
      Men det hade varit roligt om det gick :)

      Radera
  3. Kanon faktainlägg som vanligt Cactus!

    SvaraRadera
  4. Jättekul att läsa! Väldigt informativt, dina fakta inlägg är ju alltid bra! :)

    SvaraRadera
  5. Superbra inlägg, tack så mycket! :)

    SvaraRadera
  6. Vilket kanoninlägg!! Vilket jobb du har lagt ner! Tack för att du delar med dig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)
      Det stora jobbet var inte att skriva ner det utan komma på allting genom att testa mig fram ^^

      Radera
  7. Jättebra inlägg! Nu blev jag sugen på att börja blanda lite lack!

    SvaraRadera
  8. Tack för trevlig läsning.

    SvaraRadera
  9. Jag såg den här http://www.youtube.com/watch?v=BXtKkQaGMqg och nu känner jag ett enormt behov av att bygga ett labb hemma och börja prova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ett labb hade inte varit fel! :)
      Roligt att hon kunde göra det som ett skolprojekt, det hade jag också velat göra när jag gick i skolan. Tack för tipset, det var en rolig video att titta på!
      Det hon har blandat kommer dock inte att kunna hålla sig flytande, pigmentet kommer ofrånkomligen att sjunka efter ett tag. Industrierna hade kunnat få en liknande blandning att funka men då blandar de inte på det sättet eller i den ordningen.

      Radera
  10. Så rent teoretiskt sett borde det inte vara så komplicerat att göra en egen vit one-coater då såna tycks vara rätt omöjliga att hitta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag nog! Med tillräckligt mycket matt vitt pigment i så borde det bli en one-coater

      Radera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.