söndag 9 februari 2014

Nagellacksglass?

Det dök upp en fråga på Facebook igår om hur bra nagellack klarar kyla och om de är känsliga för minusgrader. Och det är ju ett utmärkt tema för ett inlägg!

Huvudingredienserna i nagellack, etyl acetat, butyl acetat, nitrocellulosa och diverse alkoholer, har väldigt låg fryspunkt. Sisådär minus 70-80 grader får man komma ner till innan de stelnar. Så inte ens en sibirisk vinternatt lär frysa ett lack. Men vätskor kan ju ändra egenskaper innan de når sin fryspunkt så det är ju lika bra att testa själv :)

Jag slängde in två lack i frysen i -22 grader över natten, drygt 12 timmar fick de stå där inne och bli ordentligt genomkalla. När jag tog ut dem var de en aning mer trögflytande. Dock inte så det var några problem att använda dem, har lackat med betydligt segare lack utan större bekymmer. De har inte skiktat sig och pigmenten har inte påverkats nånting alls. Lacket flyter fortfarande ut snyggt på nageln och täcker som det ska. Det tunna lilla lagret man lackar med värms ju upp av fingret med en gång. Så det "värsta" som hänt med dem är att flaskan är lite jobbigt kall att hålla i.


ber om ursäkt för de katastrofala bilderna, kameran flippade ur på ljusförhållandena av nån anledning

När de fått stå till sig och bli varmare så återfår de sin normala konsistens och blir mer rinnande igen. De verkar inte ha påverkats det minsta av den tillfälliga kylan. Nu är det visserligen inget långtidsprov jag gjort, men jag har ingen anledning att tro att det skulle hända nått mer med dem om de fick stå en vecka istället för en natt. Men att testa är ju alltid kul så nu åker lacken in igen! Händer det nått med dem över huvud taget så får ni en uppdatering, annars konstaterar vi att nagellack inte har några problem med kyla.

Uppdatering: Flaskorna fick ligga i frysen i ungefär två veckor eftersom jag glömde bort dem där. Men de påverkades inte det minsta av det heller.

11 kommentarer:

  1. Haha! Det är schysst att du är villig offra dina lack på vetenskapens altare. Jag har ibland undrat över det där när man exvis har checkat in bagage på planet är prylarna ofta rätt kalla när man plockar upp dom igen. Men då verkar det inte vara någon fara! Tack för kul och intressant inslag, som alltid.

    SvaraRadera
  2. Detta är sjukt kul att läsa. Heja vetenskap :)

    SvaraRadera
  3. Älskar att läsa om experiment som detta!

    SvaraRadera
  4. Intressant! Jag får ofta höra av folk att man "ska" ha lacken i kylskåpet, då hade jag varit tvungen att köpa en separat till mina älsklingar. Skönt att höra att jag inte behöver undra över lacket när man är ute och reser med plan i alla fall! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja tänk hur det skulle se ut hos många av oss lacktokiga om man var tvungen att ha en extra kyl ståendes. Ser det framför mig hur man måste instruera gästerna om vilken kyl de kan hitta vad i:)

      Radera
  5. This is an interesting test to do. Glad to hear of the results!

    SvaraRadera
  6. Alltså - när du gör sådant här blir jag lite kär i dig.

    SvaraRadera
  7. Intressant :D Misstänkte att inget skulle hända och visst blev det så. Kan tänkta mig att de är värre med de här vattenlösliga lacken som finns dock.

    SvaraRadera
  8. Hej! Har en fråga och du vet ju det mesta om nagellack ;):). Har ett flertal blå lack som jag såg idag pigmenten hade sjunkit till botten och det var väldigt svårt att skaka det så det blev som vanligt. Var omöjligt att rulla flaskan så det löste sig. Nagellacken är allt från nån månad till 2 år så inte värst gamla. Är det särskilt med just blått? Brukar du skaka dina flaskor ibland? Förstår att du har väldigt många så det är kanske omöjligt!

    SvaraRadera
  9. Hurra! För att du är tillbaka :)

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.