lördag 8 juni 2013

Några potentiellt roliga fakta att veta om mig, + länktips

De här award-grejerna som snurrar runt på de svenska bloggarna nu, min gissning är att de mest är kul för bloggarna sinsemellan? Eller vad säger ni som inte bloggar, har ni tröttnat? Det blir ju lite popularitetstävling av det, och en massa mäck om man ska hålla reda på vem som redan fått det ^^

Jag fick hur som helst ett av Mrs Data (tack så mycket!) vars blogg kommit igång igen, vilket jag är väldigt glad över, jag saknade den! Edit: Och av Emma på Nail Lacquer Love, av Annefia som har bloggen Fialand, och av Camilla på Colorbyte, tack snälla!

Men istället för att skicka det vidare och följa reglerna till punkt och pricka (för vad är det för sport med det?) så gör jag om det lite som jag själv vill. Men några "kul" fakta om mig själv kan jag väl bjuda på: 

Jag skulle vilja ha en tatuering under ena foten som sa "Made in Sweden", sådär som det står "Made in China" under fötterna på små platsfigurer ni vet, typ djur och actionfigurer. Inspirationen kommer från min lillebrors plastdinosaurier :)

Jag har gjort en laseroperation av ögonen för att bli av med mitt synfel. Jag kunde inte ens läsa en bok utan att hålla den en decimeter från ansiktet så närsynt var jag, så att bli av med det och inte behöva trixa med glasögon eller linser är det bästa jag gjort!

Jag vill aldrig ha barn och när en stilla dröm om att sterilisera mig en vacker dag, när den svenska sjukvården tycker att jag är gammal nog. Vet att det är väldens mest provocerande grej att säga och att det ofta inte anses "okej" för en kvinna att tycka så, men just därför behöver det sägas. Alla ska få göra precis som de själva vill och känner utan att nån ska lägga sig i och tycka en massa. Och det oavsett om man tycker att barn är meningen med livet och vill ha tio stycken, eller om man tycker tvärt om och inte vill ha nått.

Jag är verkligen galen i allt som är ljusgrönt. Jag kan köpa saker som jag egentligen inte behöver bara för att de är gröna. Jag har lyckats lägga band på mig såpass att jag inte längre köper meningslösa prydnadssaker för att de är gröna men sånt där som alltid kan använda, som en smörkniv till bara för att den är grön, sånt trillar jag dit på ibland. Jag gjorde ett flödesschema för att visa hur jag tänker när jag handlar ;)


Jag gillar flödesscheman... och Excel, Excel äger! Allt som är lite sådär tekniskt nördigt och går ut på att man kan fylla i data i rader och kolumner, det är bra grejer. Kan man dessutom göra ett diagram av det (om det behövs eller inte är fullständigt ointressant i sammanhanget, man gör det för att man kan) då är min lycka gjord, jag kan pilla med sånt i timmar!

Jag har ganska konstant dåligt samvete över bloggen numera, att jag inte bloggar lika flitigt som innan, håller samma kvalitet på inläggen, och fram för allt att jag är för dålig på att svara på kommentarer och kommentera på andras bloggar. Men tiden räcker bara inte till. Mycket av den tiden som gick åt till nagelrelaterade saker spenderas numera i gymmet. Och sen är det annat jag vill göra och människor jag vill umgås med, saker som helt enkelt är roligare än att fastna framför datorn. Om det är en fas som går över återstår att se, annars kommer det nog vara den här nivån som gäller framöver.

Sen ska det länkas då... Men jag tänker inte ens försöka hålla reda på vem som fått vad av vem så jag ändrar upplägg här med. Ni får tips om några Youtube tjejer som jag fastnat för, som antingen håller på med naglar eller smink (jag föredrar att se sminkningar i filmformat framför text-bild format) och som är jätteduktiga och dessutom trevliga att lyssna på:

Cutenails - Är så otroligt duktig att man blir mållös! Hon får det att se så enkelt ut men om man ger sig på att återskapa hennes designer så märker man snabbt att det verkligen inte är det. Så jag nöjer mig med att bara titta på allt det vackra numera :)

Cutepolish - Mer lättillgängliga manikyrer som man klarar av att återskapa utan att vara lika konstnärligt lagd. Men fortfarande väldigt vackra, söta och roliga saker. Och så har tjejen den trevligaste rösten i världen.

Love4nails - Har tipsat om henne förut men det tål att upprepas. Gör jättefina saker och har löjligt snygga naglar. Och om man gillar rosa och glitter så kommer man trivas här.

Pixiwoo - Om man gillar smink och vet om Youtubes existens så har man ju inte missat de här systrarna, men jag länkar ändå ifall att ;)

Lisa Eldridge - Ytterligare en smink-guru. Så professionell, så duktig och med världens bästa tips! Sådär så att man känner sig lite tacksam över att hon vill dela med sig till oss vanliga dödliga av allt hon vet ^^

xSparkage - Leesha är världens charmigaste tjej, en sån där person som man vill vara vän med. Och hennes videor och blogginlägg är så fulla av hennes personlighet att det känns som man är vänner fast det bara envägskommunikation.


Jag hoppas det här har gjort award'et rättvisa hyfsat i alla fall, kärnan i det är nog intakt åtminstone. Och att nån tyckte nått av det var kul att läsa.
Om det är nån som har andra tips på Youtube-folk med nagel- eller sminkinriktning så får ni gärna tipsa mig, jag är alltid på jakt efter nya kanaler att följa!

28 kommentarer:

  1. Man gör som man vill och mår bäst av. Gäller bloggande, motion, barn, grönt, nagellack och vänner. Huvudsaken är att du är du. För jag gillar dig. Precis som du är. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :D
      Ja, alla får göra som de själva känner för, så blir alla nöjda och glada! :)

      Radera
  2. Jag gillar att läsa alla dessa fakta. Gymmet stjäl en hel del tid för mig också. Jag prioriterar alltid gymmet först och när jag kommer hem lackar jag naglarna. Därför blir det nästan aldrig solbilder hos mig. :D Men gymmet är ändå det bästa. Älskar't.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir samma för mig numera, swatcha lack hinns med på helgerna, vardagarna är fulla med annat. Och faktainläggen finns det inte varken tid eller energi till. Men lite synd är det allt för jag skulle gärna vilja :/

      Radera
  3. Klart du ska göra som du vill. :-)
    Jag känner igen mig i det där med att inte vilja skaffa barn. Jag har t.o.m gått så långt som att sterilisera mig och kan rekommendera det om man känner som du och jag gör. Synd att det fortfarande ska provocera folk att säga att man inte vill ha barn. Tycker det ska vara samma sak att säga att jag inte vill skaffa en orm eller en motorcykel eller vad som helst...alla måste få göra vad de vill så länge man inte skadar någon annan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att det finns likasinnade så nära i bekantskapskretsen! Även om alla andra respekterar det (jag ger dem inget annat val) så är det ändå nått extra att prata med nån som _förstår_ en också :)
      Ja, jag tycker det är konstigt att man ska behöva rättfärdiga det med diverse argument, som om det är nått fel på en för att man inte vill samma sak som alla andra. Den där lämmelmentaliteten att alla måste tycka samma (inte bara om barn naturligtvis utan generellt) kan göra mig vansinnig ibland.

      Radera
    2. Jag måste säga att det inte är samma sak. Det är ännu viktigare när det gäller barn. Man SKA inte skaffa barn om man inte vill ha barn. Att skaffa en motorcykel trots att man inte vill ha en gör ju ingen skada, men att skaffa barn mot bättre vetande - det är fel för alla!
      Cactus - du ska göra precis som du vill, vad alla andra säger ska du skita i! (vilket du också verkar göra..=))

      Radera
    3. Ja verkligen! Jag vet att jag hade blivit en usel mamma åt nån stackars unge om jag trots allt fick för mig att skaffa barn. Jag har noll och inget tålamod med barn, tycker bara de är jobbiga och skrikiga och kladdiga. Och jag har full förståelse för de föräldrar som i panik skakar sitt spädbarn som aldrig slutar skrika, jag hade säkert gjort så själv. Så för barns bästa ska jag hålla mig långt ifrån dem!
      Och när man ser på välden och hur både barn och familjer har det så önskar jag att det var mycket mer normalt/okej/accepterat att inte skaffa barn. Att de som hade det som sitt kall i livet och inte kunde tänka sig en större lycka än att bli föräldrar skaffade barn (världen lider ju knappars brist på människor ändå), för jag tror att de blir de bästa föräldrarna. Där barnen är innerligt önskade istället för nått som bara blev efter en fyllekväll där man glömde kondomen... Klart det _kan_ bli jättebra av en sån grej också men jag tror att chanserna är betydligt sämre.

      Radera
  4. Jag tycker det är befriande med personer som vågar säga och stå för att man inte vill ha barn. Jag blir mer provocerad av dom som inte kan acceptera det eller tvunget måste ha en anledning varför. Ska tilläggas att jag har barn två älskade barn, men alla måste få välja själva utan att alla andra ska lägga sig i.

    Och när bara vi har klarat av sonens student, då blir det gym igen för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis, att det ska vara så svårt att acceptera att alla inte måste tycka precis likadant. Det verkar som om folk blir provocerade över att man kan göra ett annat val än de har gjort. Vilket egentligen inte borde vara värre än att jag inte har exakt likadana köksgardiner som de, jag föredrar en annan stil, och det är okej. Men att de vill ha barn och inte jag, det är tydligen inte okej. Förstår inte :/

      Radera
  5. Jag gillar Makeup Geek:s tutorials.

    http://www.youtube.com/user/MakeupGeekTV

    SvaraRadera
  6. Jag kan tipsa om Tanya Burr: http://www.youtube.com/user/pixi2woo

    SvaraRadera
  7. Makeupbytiffanyd e bra, jaclyn Hill, gossmakeupartist, kandee johnson, dulcecandy87 bla :)

    SvaraRadera
  8. Och jag som inte heller orkar hålla koll på vem som fått priset har gått och nominerat dig jag också (för det är du värd) men jag delar ut mina nomineringar med tillägget: "Om det är så att ni redan fått priset tidigare eller inte gillar att svara på sånna här utmaningar så behöver ni inte det. Det räcker alldeles utmärkt med att ni blir glada över att jag tycker om er." Så nöj dig för allt i världen med att läsa motiveringen och bara bli glad och smickrad för du har ju redan fullgort din "plikt". Gillar förresten idén med YouTube-tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åå tack så mycket! :D Jag blev väldigt glad och smickrad över motiveringen! Och jag la till dig i inlägget ovan så att länkningen kom med också :)

      Radera
  9. Nu har jag gjort valet att skaffa barn, trots att jag alltid sagt att jag inte skulle ha några.
    Jag blev inte övertalad om att skaffa barn utan kom själv till insikt med att om jag inte skaffar barn nu så kanske jag kommer ångra mig när jag blir äldre och då är det försent. (till sambons stora glädje som gärna ville ha barn). Och jag har inte ångrat mig för en sekund (på riktigt, ångrar mig i form av att jag blir f'rbannat trött på sonen händer dagligen). Att få vår pojke är det bäste som hänt mig.

    Vi har däremot en annan åsikt att slåss mot, skaffa flera barn.
    Jag vill inte ha fler barn, jag har gjort mitt och jag vill gärna successivt få tillbaka ett liv där jag kan lägga mer fokus på mig själv. Inte backa tillbaka till vaken nätter, föräldragrupper med på tok för höga krav och inskolningar.

    Vår son är och kommer med största sannolikhet bli ett ensam barn och se det är inget som tas väl emot av omgivningen. Folk anser att det är själviskt, att barnet kommer att bli ensamt och därmed inte klara sig lika bra i livet.(?!) Att vi måste skaffa ett syskon så han har någon att leka med under sin uppväxt (jag som trodde man skaffade barn för sin egna skull, inte för barnens skull). Varför kan folk inte bara acceptera att det är så vi vill leva vårat liv, med ETT barn som vi kan gödsla all vår kärlek över? Låt de som vill ha 14 ungar skaffa det istället.

    Så även om inte kärnan är densamma hos dig och mig så har jag full förståelse för att du vill be folk fara och flyga ibland. Huvudsaken är att jag som person är nöjd och glad, oavsett barn eller inte. Så stå på dig, ingen känner dig bättre än du själv.

    Förlåt om jag tog upp väldigt mycket plats hos dig nu men jag går igång rejält på den här typen av diskussioner och blir skenheligt förbannad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver absolut inte be om ursäkt! Det är bara roligt med levande diskussioner i kommentarsfälten, och allt kan man ju inte få fram på tre rader :)

      Jag är uppvuxen som ensambarn (min enda lillebror är femton år yngre än jag) och kan intyga att man absolut inte lider av det! Jag har aldrig önskat mig ett syskon, jag har trivts jättebra med att ha ensamrätt på mina föräldrars uppmärksamhet och fokus. Rumskamraten har heller inga syskon och hon säger precis samma sak, är bara fördelar med att vara själv. Det enda jag kan tänka mig är att man saknar syskon när man är vuxen, särskilt när man kommer upp i den åldern att ens föräldrar trillar av pinnen. Då kan det nog vara skönt att ha syskon som stöd i det. Å andra sidan har de flesta vid det laget redan skaffat en livspartner och familj själva och det duger säkert nog så väl. Men det där att ha nån att leka med när man är liten är klart överskattat! Snarare nån att vara avundsjuk på och reta gallfeber på... Så nä, de argumenten köper jag inte. Det handlar som vanligt bara om att folk inte tolererar att nån gör ett annat val än de själva, man "ska" ha sina 2,4 barn utan att tänka på det för det ingår i standardmallen.
      ...Jag undrar ibland hur många det är som skaffat barn bara för att de aldrig ifrågasatt att man "ska" det. Särskilt när man ser vilket uselt jobb en del gör med att vara föräldrar åt sina barn så önskar jag att fler ifrågasatte normen och valde att göra nått annat med sina liv istället.

      Radera
  10. Cactus Power! Klart man ska få välja själv. Vissa vill lägga sig i ALLT, ju mer privat desto mer tycks det vara av allmänt intresse...märkligt! Ingen förklaring nödvändig. Ditt liv- ditt val!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihihi, Cactus power :D Måste göra ett frankenlack med det namnet nån gång! :)
      Ja, att det kan vara så spännande att lägga sig i andras liv, så mycket enklare att strunta i det ju, skumt det där.

      Radera
    2. Det franken lacket vill jag se! Hm börjar fantisera om vad du skulle kunna sätta ihop för något. Är rätt övertygad om att det kommer bli bra i alla fall :)

      Radera
    3. Ja det måste ju bli grönt iaf! Får slipa på det där ett tag, se om jag kan hitta några lämpliga ingredienser till det också :)

      Radera
  11. Intressanta fakta :) Och jag går på samma linjer vad gäller både grönt och barn. Fler har åsikter om barndelen, dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, ja att gilla grönt är mindre kontroversiellt än att inte vilja ha barn ^^

      Radera
  12. Jag tycker såna här inlägg är roliga :) Jag var inte säker på om jag ville ha barn till för nåt år sen vilket jag märkte att vissa hade svårt för att acceptera. "Du kommer ångra dig sen" osv. Vilket jag ju också gjorde, men det hade jag inte behövt göra. Nu sen jag blev moster har jag fått baby-fever haha :) Det är en av de roligaste grejjerna med att ha syskon för mig. Men tycker också att många människor inte borde skaffa barn. Eller inte få dem så tidigt... Och jag stör mig på att det är så provocerande för folk eftersom det känns så gammaldags. Hade aldrig kunnat sterilisera mig men jag kan inte tänka mig att göra något med min kropp som är permanent på det sättet. Måste ju dock vara himla praktiskt om man ändå inte vill ha barn!

    Nu blev det en mininovell här men det var ett tänkvärt ämne. Tack för din gratulation på min blogg också, den gjorde mig glad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om det finns minsta risk att man ångrar sig så ska man ju absolut inte göra nått permanent! Själv är jag tvärt om: ju mer jag umgås med barn desto mer säker blir jag på att jag inte vill ha några ^^ Och att bli gravid är min värsta mardröm (hade jag slagit huvudet i nått och fått för mig att jag ville ha barn hade jag ändå valt att adoptera för det finns inte en chans i världen att jag går igenom en graviditet och en förlossning, det kryper i mig av blotta tanken!) så att eliminera den risken hade verkligen varit en sten från mina axlar.

      Så lite så. Det är verkligen en bedrift att ta sig igenom flera års högre utbildning så du är värd alla gratulationer! :)

      Radera
  13. Jag älskar älskar älskar Excel

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.