lördag 30 juni 2012

Jämförelse mellan nya och gamla Nfu-Oh 61 silverholo

Jag har glada nyheter till er som liksom jag är lite smått galen i hololack :) Nfu-Oh har tagit sig samman och rättat till sin förstörda kollektion med hololack så att de är holografiska igen!

I begynnelsen var Nfu-Oh's holosar så holografisk som det bara blev. Det var de och Make Up Store's hololack som var sådär riktigt superholografiska (och Gosh Holographic). Sen förstörde Nfu-Oh det hela genom att göra nya batcher som var löjligt mesiga och vissa var knappt holografiska alls utan bara silverfoil. Holo-världen blev så klart ilskna på dem och kanske är det det som har tagit skruv, eller så har de bara fixat felet i receptet. I april släpptes iaf en ny omgång och det verkar som om de har fått tillbaka sin forna glans.

Jag skaffade två flaskor - 61 och 65 - nu när det var Nfu-Oh hos Nailmail, trots att jag visste att de inte skulle vara lika holografiska längre. Tänkte ha dem till bas i holofrankenlack. Så gissa hur förvånad jag blev när jag swatchade upp dem och de såg lika superholografiska ut som jag mindes de gamla versionerna! Nu har jag jämfört på swatchstickorna, på naglarna, i lampljus, i solljus, i vinkel efter vinkel. Och ja, de är superholografiska igen! Jag jämförde 61 med Layla Mercury Twilight och MUS's Greta (i originalversion) och kan rapportera följande: Den gamla 61'an jag skaffade 2010 är mest lik Greta medan den nya 61'an är mest lik Layla, och faktiskt mer holografisk än den gamla! Det sägs att det ska finnas en ännu äldre version än från 2010 som är mer holografisk i flaskan men i princip likadan på naglarna. Den är hur som helst inte heller mer holografisk än Layla så det är ett bra jämförelsemått.

Om man verkligen skärskådar dem så är det mer violett i regnbågarna i Layla och nya 61, och mer gult och grönt i gamla 61. Partiklarna i Layla är en aning större än i de andra. Det gör nya 61'an till den som ger mest konstig-i-ögonen-om-man-tittar-för-länge-effekt :) Om man inte tittar supernoga ser man naturligtvis inte nån skillnad alls när man väl har lacken på naglarna, men det var ju väntat.

Formulan är lite annorlunda på den nya 61'an, segt som klister och sådär tjockt som nagellack blir när de börjar torka in. Det ska tydligen vara så, men åtgärdas ju snabbt med lite thinner. Den är i princip inte holografisk alls i flaskan utan ser bara ut som silverglitter. Men det gör ju Layla-lacken med så avsaknad av flaskeffekt säger uppenbarligen ingenting om lacket.


Nu blir det massa bildbevis så att ni faktiskt tror mig ;)
Eftersom mina naglar kröker sig så olika funkar det väldigt dåligt för mig att jämföra hololack på var sin nagel...




Ett par bilder på naglarna med.



Och så en jämförande film så ni får se det i rörelse. Det var dessutom kul att testa nya kamerans filmfunktion. Från vänster till höger är det: Layla, nya 61'an, gamla 61'an och Greta.


Jag har som sagt jämfört den blå 65'an på samma sätt men inte lika grundligt och den nya är minst lika holografisk som den gamla. Hur det är med resterande i kollektionen vågar jag inte uttala mig om, men det ligger väl nära till hands att tro att det är samma med dem.

Till skillnad från MUS lacken så är batchnummer inte nått som folk verkar hålla reda på när det gäller de här, de byter nummer för ofta. De ursprungliga har inga batchnummer alls och för de som har det är det mest rörigt. Men jag skriver upp dem i alla fall. 61'an har batchnummer 051202 och 65'an har nummer 041202. (siffrorna betyder månad-år-__ och sen dag, eller löpnummer, eller nått annat. Men månad och år i alla fall) Titta gärna in hos The Holo Queen som har jämförelser mellan olika versioner av flera av färgerna.


Good news! In April Nfu-Oh made a new batch of their holographic polishes and it seems that they have finally fixed the lousy holo effect that they have struggled with for a few years. I have compared silvery 61 and blue 65 and they are at least as holographic as their predecessors. The new 61 is even more holographic than the old one from 2010 and is almost a dupe for superholo Layla Mercury Twilight. If you've been morning the loss of the great Nfu-Oh holos you can rejoice, they're back!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Haha, ja de är ju rätt så lika för att uttrycka det milt ^^

      Radera
  2. Oh så vackra allihop. Så kul att det børjar bli fler och fler holo's, och att Gosh holographic återkommer i September :)

    SvaraRadera
  3. Har helt missat detta. Suveränt bra, då kanske jag skulle ge mig på att komplettera min samling med Nfu Oh-holos...

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.