lördag 25 augusti 2012

Prioriteringar och teknikstrul

Jag har blivit sämre och sämre på kommentarer det sista, både att svara på era här, och att lämna kommentarer på andras bloggar. Att jag är dålig på att svara på kommentarer beror på att Blogger och min webbläsare inte kommer överens just nu. Nånting gör att jag inte kan besvara kommentarer utan att byta från Firefox till IE, och gissa tre gånger om jag orkar göra det stup i kvarten :/  Jag kör på samma taktik som vanligt när det är nått galet med Blogger: vänta tills det går över av sig själv...

Era bloggar sen... Jag läser dem ju fortfarande naturligtvis. Men många gånger när jag ska skriva en kommentar känner jag att jag egentligen inte har nått vettigt att säga. Jag tror de flesta känner igen sig i det av och till... Jag har med tiden också blivit mindre benägen att skriva kommentarer om lack jag har själv och som varit med på bloggen. Då har jag ju redan sagt vad jag tycker om dem så det känns bara dumt att pracka på folk mina åsikter en gång till! (inte för att jag väntar mig att nån ska komma ihåg det naturligtvis, men ändå)

Men mest är det för att jag omfördelat min "nagelrelaterade tid". Jag lägger ner en viss tid och energi varje dag på att lacka och fota naglar, skriva inlägg, administrera bloggen och läsa och kommentera andras bloggar. Allt som rör naglar och bloggande får en viss tid och där ska allting få plats. Nu det sista har väldigt mycket av den tiden gått åt till att blanda egna lack, spana efter ingredienser, sätta upp webbshoppen och nu senast idag att fixa etiketterna. Ytterligare en stor portion av tiden har ägnats åt att leta info om ingredienser och liknande så att jag kan skriva faktainläggen om det. Då har det inte blivit mycket tid över för allt det andra. Jag har inte ens målat naglarna på snart en vecka ...Och jag bröt av pekfingernageln så långt ner det bara går häromdagen så det lär inte bli nått lackande på ett tag framöver heller, tack och lov för arkivet.

Jag vill gärna veta hur ni ser på det. När tiden inte räcker till och man inte kan få allt, vilket är det bäst att prioritera: sin egen blogg eller att lämna kommentarer på andras bloggar? Hur gör ni? Man vill ju inte ramla ur gemenskapen men jag har svårt att hitta balansen var man undviker det mest, "hemma" eller "borta"?

20 kommentarer:

  1. Läste fel först och trodde du hade brutit pekfingret! Blev lite chockad där en sekund innan jag läste om och såg att det "bara" var nageln...

    Jag har lite samma problem som du, men inte riktigt... Jag prioriterar ju att knåpa ihop mina egna inlägg först, men sen har jag lite svårt att veta hur mycket tid jag ska lägga ner på andras bloggar... Läser massor med mer bloggar än vad jag kommenterar på (och än vad jag har länkat på sidan eftersom jag suger på att uppdatera där). Tycker att det är en svårt att hinna med allt jag vill hinna med AFK också, och då är det lätt att det inte blir så mycket kommenterande. Samt att de kommentarer jag kommer med är lite lama och tråkiga.... Denna diskussion är verkligen intressant och jag är mycket intresserad av vad andra har att säga på ämnet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det hade varit illa för bloggen med fingrar i gips! ^^ Tack och lov att det bara var en nagel :)

      Har man hållt igång och kommenterat på bloggar ett tag så blir det ju till slut rätt svårt att komma på nått unikt att säga om varje lack! Jag känner själv att "snyggt!" knappast bidrar till nånting och i 9 fall av 10 hoppar jag över att skriva nått alls när jag inte har nått bättre att säga :/

      Radera
  2. Jag förstår vad du menar. Min blogg är relativt ny och det är nu jag inser hur mycket arbete som krävs. Måla naglarna, ta bilder, redigera och sen även komma med ett bra inlägg.
    Däremot tycker uppskattar jag personligen vilken kommentar som helst. För mig spelar det ingen roll om det är tråkigt eller kanske bara ett hej, allt uppskattar (förutom spamming givetvis :)
    Som du själv säger så har en hel del tid gått åt din egna kollektion. När allt det rullar så kanske du kan komma in i en ny rutin där du kan fördela tiden bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det hur mycket mer jobb som helst jämfört med vad man trodde innan man började? ^^
      Jag känner att det där nog ändrats lite med tiden också. I början var jag överlycklig över livstecken som visade att nån läst mina inlägg över huvud taget. Och jag uppskattar självklart alla kommentarer! Men eftersom jag egentligen har ambitionen att svara på ALLA kommentarer så vet jag till slut inte vad jag ska svara 8 pers individuellt som alla skrivit "snyggt!" och inget mer ^^ Jag vill ju naturligtvis inte vara utan de kommentarerna, men att knåpa ihop bra svar ger mig lite huvudbry :)

      Radera
  3. Jag har ALL RESPEKT för hur mkt tid det går åt för att sköta en aktiv blogg och jag beundrar er som orkar! Därför kommenterar jag gärna, och ibland tycker jag själv, för ofta :) Jag kan tänkta tvärt om i stället, att nu låter jag bli skriva nåt så jag inte tycker till överallt, hela tiden... Men jag kommenterar ju oxå för att visa att jag uppskattar det ni gör! Dina faktainlägg är helt underbara, men det kanske är ambitiöst att dra igång paralellt med allt jobb med kollektionen.
    Jag läser inte så många bloggar. 3 beauty/14 nagelbloggar och tänker sålla hårt de som inte inspirerar. Kommenterar bara på enstaka av dessa och går i princip alltid tillbaka för att se era svar. Så om du måste Time Manage - färre inlägg pr vecka är helt okej (läsare har väl blogger ändå) men prioritera inte bort att vårda dina besökare! Men om målet med bloggen är att utöka antalet läsare så inbillar jag mig att du behöver synas/kommentera hos andra oxå. Det beror lite på vilket fokus man har för stunden och just nu är det väl att göra klart projekt kollektion. isf Hemma - Borta 1-0 (just nu)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du behöver aldrig känna så här iaf, här får du kommentera hur mycket du vill! :D
      Ja, det blev nog lite mycket på en gång där ^^ Jag tenderar att dra igång nått projekt och höja nivån och sen efter det blir det den nya lägstanivån så att jag måste ha 15 saker igång samtidigt :)

      Jag kanske får dela upp det i dagar: vissa dagar satsar jag mer på egna inlägg och sen får jag ta en dags paus med ett snabbt arkivinlägg och ägna tiden åt att kommentera på annat håll. Sprida tiden lite. Och det hade onekligen gjort det enklare att inte behöva byta webläsare... :s

      Radera
  4. Tiden räcker ju inte till allt även om det verkar som att din tid räcker till väldigt mycket. Inte måste man väl kommentera en blogg bara för att kommentera? I min värld är det bättre att spara på kommentarerna tills de är motiverade. Vissa kommentarer förväntar man sig inte heller svar på (som den här t.ex.) och då är det lite slöseri med tid att svara, det är min åsikt.
    Tack för en helt underbar blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde nog sålla lite i kommentarerna jag besvarar kanske. Egentligen vill jag svara på alla, men som du säger, alla som lämnar en kommentar lär nog inte komma tillbaka och läsa svaret ändå...

      Radera
  5. Klart man inte kommenterar VARJE gång man är inne på en blogg, även om man läser varenda litet inlägg. För ibland har man inget att säga eller så vet man bara inte hur man ska formulera sig.
    Å andra sidan är det ju väldigt trevligt att få kommentarer, så man önskar nästan att folk kommenterade ofta, även om det bara är ett "snyggt", "fult" eller "Jag håller med". Hur man nu svarar på det.
    Men det tar ju tid. Måla, hitta rätt ljus, fotografera, matcha, lägga upp bilder, skriva. Och viktigast av allt - känna sig motiverad att ens måla naglarna. Man är ju inte alltid där, så att säga.
    Då är det ju väldigt bra att man kan vara ärlig med sig själv och sina läsare och skriva ett inlägg om att just nu är det lite mycket, men jag kommer snart igen. Ungefär som du redan gjort.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis: Hur man nu svarar på det! ^^ Vad kan man lämna för läsvärt svar på en kommentar som består av "snyggt!" och inget mer. "Ja"? Jag tror jag har skrivit meningen "visst är det" 2000 gånger på bloggen vid det här laget ^^ Jag blir ju självklart glad över alla kommentarer och vill inte att folk ska sluta skriva "snyggt", men jag har verkligen inga intelligenta svar på det :p
      Ja, jag hoppas och tror att det är en fas just nu, och att det går över och blir bättre snart :)
      Kram!

      Radera
  6. Jag tror det är lite olika om man har en ny eller en "gammal" blogg. Har man skrivit väldigt länge har man nog en skara med trogna läsare som inte skulle bli arg eller leds för att man kanske inte har 1-5 enlägg en dag eller två och samtidigt inte kommenterar som en galning överallt. Är man däremot ny i bloggandet så kanske folk tror att man gett upp eller inte hade mer att visa; one-hit-wonder. I ditt fall cactus så tror jag att du skulle kunna ta en bloggsemester(från inlägg och kommentering) i en vecka och dagen då du är tillbaka skulle du ha alla läsare tillbaka. :) Och har man som i ditt fall gjort en nagellackskollektion på "nagellacksrelaterade tiden" så är det givet att man inte har lika mycket tid över till det andra, jag tror folk förstår det. Min lösning på att inte ha tid (eller snarare lusten att hinna med annat som jag tycker är viktigt/kul) är att göra och schemalägga inlägg (krävs ju att man har ett arkiv dock). Nån kväll kan jag redigera bilder för en vecka fram. Nästa kväll har jag kanske tid att göra hela inlägg för ett par dagar fram, ibland bara en. Ibland finns perioder där jag gör ett och publicerar det direkt. Ibland har jag varit borta helt under sommaren och haft schemalagda för en vecka fram. Fast, det jag tycker alla ska komma ihåg som bloggar är att inte göra det bara för andra,för att man känner sig tvingad. Jag ser mitt bloggande som kul och inget måste, som en liten hobby och arkiv över mitt kreativa skapande. Fast med det sagt så kollar jag ju givetvis min statistik och blir jätteglad över kommentarer. Och jag tycker inte det spelar någon roll vad någon kommenterar, det kan som mrs data säger bara vara "snyggt/fult" och jag tror inte att någon bloggare tänker; "men åå, vilken tråkig kommentar, den hade hon kunnat hoppa över, suck!" utan jag tror att alla blir glad för allt. Jag försöker även svara på kommentarer om de är "svar-bara" eftersom jag själv kan tycka att det är tråkigt att om man på en blogg skriver en direkt fråga och inte får svar på det ens (jag räknar inte med svar på tex "snyggt"). Om det händer flera gånger att jag ser att bloggaren aldrig svarar på kommentarer (från mig o andra) så minskar min lust att kommentera där mer. Jag är även sån som ofta går tillbaka och ser på svar och ser vad andra tycker om ämnet. Jag brukar ofta kommentera andras bloggar inte för att jag känner för att jag måste utan för jag tycker det är kul/intressant + att det går snabbt(jag har tid). Sen så blir ju en positiv sideffekt att fler märker att jag finns och kanske klickar in på min blogg och kanske vill kommentera något jag skrivit/gjort också. Fast tex nu då nästan alla fick pressutskick med orly och alla började med samma lack (som visserligen var snyggt) så måste det erkännas att jag inte orkade kommentera "snyggt" på alla fem bloggar som hade det på samma dag. Då blev det slumpen. :)

    Och btw, trist angående teknikstrulen. Jag använder bara firefox+blogspot och det har hela tiden funkat för mig. Knepigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag schemalägger allt jag med, oftast till senare samma dag bara iofs. Men i princip alla mina inlägg har legat i arkivet i några dar innan de blir publicerade, annars hade jag inte haft en chans att hinna med :)
      Är det direkta frågor i kommentarerna så försöker jag svara så fort jag ser det. Jag har alla kommentarerna vidarebefordrade till Outlook som tar emot dem var 10e minut, och många gånger tar det mig därför bara 10 min att svara. När det däremot gäller "snyggt"-kommentarerna så är jag bra mycket segare tyvärr :p Jag har själv kommenterat på bloggar med en sån där godkänn-kommentarerna-innan-de-syns-funktion och där bloggaren aldrig ens brytt sig om att godkänna dem, än mindre svara. Himla trist!
      De där Orly-lacken ja, jag fick de ju också och jag tror inte jag kommenterat nått av dem på nån annans blogg, snacka om att vara trött på dem! ^^

      Jag tror det är nån av alla 50-11 add-ins till Firefox. Jag har ju cookie-stopp och reklamfilter och allt mellan himmel och jord och jag tror att det är nått av dem som flippar ur :/

      Radera
  7. Oj, var inte meningen att det skulle bli ett helt inlägg/roman :S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör inget! Det är bara roligt att veta vad folk tycker och tänker, det går så bra med romaner :D

      Radera
  8. Attans, jag skrev ett långt svar och sen dog routern:( Ska se om jag kommer ihåg allt jag ville få sagt;)

    Känner mig lite tudelad till det du skrivit. Har själv grymma problem med att få tiden att räcka till för alla parametrar i livet. Det är sällan att inlägg kommer ut på bloggen ens samma vecka som bilderna är tagna.

    Är själv en sådan som mycket väl kan skriva "snyggt" hos någon annan. Då tycker jag om lacket men har ingen djupare åsikt om det än så. Men jag inbillar mig att bloggerskan blir glad även av en så kort kommentar, det är ju någon som uppmärksammat inlägget. Själv blir jag lika lycklig varje gång det plingar till i mobilen och jag fått en ny kommentar:)

    Givetis ska man först och främst se över sitt egna hus men jag tror det är viktigt att inte utesluta andra bloggar för det. Tror det finns en risk att (förlåt mig och förstå mig rätt nu)bli sedd som snobb om man inte lämnar kommentarer hos andra. Som att man bara bryr sig om sitt egna.

    Bättre då att bryta ner antalet bloggar man följer. Själv känner jag att jag skulle rensa ganska hårt i mitt flöde på bloglovin och bara läsa bloggar med intressant text och tilltalande bilder. Blir så oinspirerad av att läsa bloggar med oarbetad text och suddiga bilder:(

    Bara mina tankar om hela jag-får-inte-ihop-tiden-problematiken:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis hur du menar! Jag kunde inte formulera det vettigt i inlägget utan risk för att nån tog illa upp så jag lät bli att ta med de tankarna över huvud taget, men jag har absolut funderat i de banorna med! Att man skulle tycka att man är förmer än de andra och att de inte är värda ens kommentarer. Och det är ju det sista jag vill att folk ska tycka om mig! Helt felaktigt också eftersom allt jag tycker mig vara är stressad :p
      Jag kommenterar i princip aldrig (har väl hänt tre gånger under åren) på bloggar med icke svenskspråkiga ägare (oavsett bloggspråk), så jag har sållat lite där iaf. Men ibland lämnar jag kommentarer på bloggar för att jag vet att det var länge sen och jag känner att jag borde lämna något livstecken så de inte tror att jag ignorerar dem.
      Men sen tar det emot nästan ännu mer att sluta prenumerera på bloggar. Jag har ju gjort det i några enstaka fall när jag kommit fram till att bloggaren inte visat en enda grej som intresserat mig på två månader. Det gynnar ju ingen att jag har kvar en prenumeration som jag inte är intresserad av, men det känns taskigt ändå på nått vis :s

      Radera
  9. Har också svårt att kommentera these days. Just det där med att man kanske redan har haft det på bloggen, då känns det så meningslöst. Det känns inte så kul att bara skriva "fint lack".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då har man ju redan tyckt till om det, onödigt att göra det igen på 15 ställen till när alla köpt samma lack...

      Radera
  10. Vilken intressant diskussion det har varit här på din sida!
    P.g.a tidsbrist ;) såg jag den först nu ;)
    På min blogg har jag löst det så att det finns en möjlighet att klicka i två olika rutor typ "Nice" och "Not nice" under varje inlägg. Då behöver inte läsare lämna nån kommentar utan bara snabbt klicka i sin åsikt. Nu är det inte så många som använder dom, men jag blir lika glad varje gång nån har klickat i dom, vare sig det är nice eller not nice :)
    Vidare håller jag med Lela om att man bör försöka att inte utesluta andra bloggar (men jag tycker nog att man till syvende och sist ska prioritera sin egen blogg mest). För att spinna vidare på det så har jag märkt att det är oerhört svårt att komma in in den svenska nagelbloggsfären. Folk i andra länder, t.ex USA är mycket mer välkomnande och "kommentarvilliga". Jag tycker att "the more the merrier", ju fler desto bättre ;), men jag förstår ju att vid tidsbrist så måste man ju prioritera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var det ju ett tag sen jag började blogga, men när jag satte igång tog det en dag efter första inlägget så hade jag kommentarer från åtskilliga av de bloggarna som jag själv följde och alla hälsade mig varmt välkommen! Jag tyckte det var väldigt enkelt att komma in och bli en i gänget. Har bara varit nån enstaka gång jag fått nått tråkigt svar i stil med "jamen du har ju inte varit med så länge..." Sen är det ju många som är "dåliga" på att (eller inte vill) kommentera. Om man jämför sidvisningarna/antalet läsare med antalet kommentarer så är det inte många som aldrig kommenterar. Men att komma in i sfären har jag som sagt aldrig upplevt som svårt. Spännande det där att man upplever saker så olika :)

      Radera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.