onsdag 30 november 2011

Funderingar fram på småtimmarna

Jag fick en fråga i en kommentar om vad Nailetc är för e-tailer, jag köpte ju Mineral FX kollektionen och några Zoya-lack därifrån så namnet har dykt upp på bloggen den senaste veckan.
Jag har bara handlat av dem denna enda gång så eftersom jag inte testat själv mer än en gång så har jag inte skrivit om dem i köpguiden. Eftersom jag vet att guiden tolkas som rekommendationer så vill jag vara säker på att jag kan stå bakom infon som står där med ordentlig egen erfarenhet. Sen råkade jag på det här inlägget hos Acetone and Old Lacquer, en blogg som jag följt länge och tycker om. Så eftersom frågan och inlägget kom ungefär samtidigt passar jag på att skriva om det.

Först ska jag säga att när jag beställde från Nailetc gick allting strålande bra. En flaska Zoya fanns inte i lager och för den fick jag pengarna tillbaka för både flaskan och en del av frakten på deras initiativ. Dessutom innan paketet ens kommit så att jag upptäckt att den saknades. (Det var bara en flaska i Zoyas ordinariesortiment så inget problem att köpa den nån annan stans) Utmärkt kundservice där. Jag har personligen bara positiva saker att säga om Nailetc efter min enda beställning. Sen kan det ju hända att jag bara hade tur...
Av trådarna på MUA (se länkar hos AaOL ovan) att döma så har ju dock något gått väldigt snett vid försäljningen av Essie-lack, och eftersom det råkade vara på Black Friday (USA’s största shoppinghelg) så drabbade det många kunder. Det verkar ju som om säljaren – Nailetc under namnet Cosmetic Central – betalar tillbaka pengarna som de ska även om det tar tid, men det var extremt onödigt att skicka ut automatiska mail om att varorna skickats innan mailen om att ordrarna blivit cancellerade.
Jag tänker på intet sätt försvara säljaren eller påstå att min åsikt är rätt och de arga kundernas åsikter är fel, det är det sista jag är ute efter. Att generalisera så vad det än gäller ligger inte för mig, alla måste få tycka vad de vill. Har man hamnat i den här soppan så är det klart att man är upprörd och då skriver man därefter, det förstår jag.
Men att kategoriskt uppmana till bojkott av en säljare på grund av ett isolerat misstag känns lite magstarkt för min del. I det här fallet verkar det ju absolut inte som om de har satt i system att lura sina kunder och det verkar inte heller som om de tjänat på det hela eftersom folk får pengarna tillbaka.
Min poäng är att jag tycker att man över lag ska bilda sig en egen uppfattning om saker och ting, och inte lita blint på andras sammanfattningar (inte mina heller!). I det här fallet är det ju också väldigt enkelt att gå tillbaka till trådarna på MUA och läsa ursprungsinformationen. Om någon funderar på att beställa från Nailetc så råder jag er absolut att läsa trådarna snarare än sammanfattningar av dem. Jag tänker inte varken rekommendera eller avråda från något som jag inte har tillräckligt med egen erfarenhet av, och jag tror att det är en sund inställning. Många (inte alla!) bloggare (och folk i allmänhet naturligtvis) är ofta snabba med att gå ut med att ”det här är bra” eller ”det här är dåligt”, när allt vi egentligen kan säga är att ”det här funkade inte för just mig, den här gången”. Så… läs gärna andras åsikter men bilda er också en egen uppfattning.

Och ifall nån undrar så tycker jag fortfarande lika bra om Acetone and Old Lacquer :) Jag har full förståelse för inlägget som sagt, tycker bara det blev en så bra diskussion med det som bas!

7 kommentarer:

  1. True dat! :)

    Känner igen mig i hur jag själv reagerade för ca ett år sedan när jag beställt från Transdesign. Det tog lååång tid för paketet att komma fram och jag mailade då TD. Jag fick inget svar, vilket visserligen var dåligt, men paketet kom fram till slut. Givetvis hade det fastnat i tullen och det är ju inte TD's fel. Jag skrev att jag var irriterad på TD på bloggen men om jag ska vara ärlig så har det alltid funkat bra. Man är snabb ibland på att dissa. Jag beställer fortf från TD och kommer göra det så länge det fungerar.

    Tänker även på Beauty Joint som fått många skopor skit. Har bara beställt därifrån en gång. Då gick det finfint.

    Att bilda sig en egen uppfattning är ett bra tips. :)

    SvaraRadera
  2. Helga - Så lite så :)

    Pamsan - Klart man blir irriterad och klart att man skriver om det, bloggarna är ju våra ventiler :) Det är ju egentligen bara en fråga om att formulera sig och inte gereralisera det sönder och samman. Det finna många som formulerar sig bra men i stunderns hetta är det klart att det är lätt att det skenar iväg :) Jag kommer säkert göra likadant själv den dag nått går riktigt snett :p

    SvaraRadera
  3. Instämmer med Helga, tack för infon!

    Jag tänkte också på Beauty Joint, men där är det inte en enskild händelse som ligger till grund för min bojkott utan flera, och upprepat taskigt bemötande. Har tänkt ge dem en till chans när det gått lite tid för att se om de bättrat sig dock.

    Nailetc har jag inte blivit avskräckt från, tänker klicka hem en beställning och bilda mig en uppfattning :)

    SvaraRadera
  4. Lackynails - Ja med BeautyJoint blev det ju en annan situation, där var det ju problem spridda över en längre tid. Å ena sidan var det inte BJ som var orsaken till problemen med kladdiga/trasiga/ofyllda flaskor utan KleanColor själva. Å andra sidan ska de ju självklart inte skicka sådana produkter till sina kunder, oavsett vems felet är! Så där var kritiken mycket mer befogad!
    På sista tiden har jag inte hört fler rapporter om dåliga flaskor så det verkar ju som de tog till sig och bättrade sig iaf, och det är ju alltid nått. Kanske räckte det med en tillfällig bojkott och sådana har ju ingen dött av :)

    SvaraRadera
  5. Tyvärr blev jag drabbad av hela den här Essie-härvan, och jag känner mig grymt lurad. Har inte fått några pengar tillbaks trots att de påstod att de skickade ut dem för tre dagar sedan nu. Sen tillåter de mig inte att avboka mitt bonuslack som jag plockade med i ordern bara för att Essie-lacken var så jävla billiga, så även om jag nu kommer få tillbaks pengarna så får jag inte det för lacket jag egentligen inte ens vill ha. Schysst taktik liksom.

    Sen har jag fått otrevliga svar i mailen dessutom vilket gör mig ännu mer irriterad. Hade hon som jag fick svar från åtminstone svarat någorlunda professionellt hade jag kanske kunnat se det hela med andra ögon, men icke.

    Inte en chans att jag kommer rekommendera Cosmetics Central/Nail etc till någon. Någonsin.

    SvaraRadera
  6. Chaosophia - Det finns ju aldrig ursäkter för att ha en dålig kundservice, de har ju trots att betalt för att vara trevliga! Hoppas verkligen att pengarna dyker upp snart, man har ju hört att det kan ta ett tag innan det syns att man fått dem, får hoppas att det bara är det som är problemet så att de är utbetalade iaf!

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.