fredag 6 maj 2011

Jämförelse av gula cremelack

Jag älskar pasteller (som inte är rosa), särskilt gult och grönt. I och med det har jag samlat på mig några ljusgula cremepasteller, den senaste i samlingen kom med paketet från Nail de Royal. Eftersom jag var väldigt sugen på att testa om det var mer lätthanterligt än gula cremelack brukar vara slängde jag mig över det. Jämförelser är alltid roligt tycker jag så det blev en sådan!



Pekfingret – H&M Going bananas
Långfingret – Nubar Lemon sherbet
Ringfingret – China Glaze Lemon fizz
Lillfingret – Depend 210







CG och Nubar är rena cremelack. Nubar är lite ljusare och har en mer gräddig ton. H&M och Depend har båda lite skimmer i sig. Depends skimmer är i silver medan H&M’s är lite grönaktigt. I flaskan anar jag också lite röd-orange skimmer, det upplever jag inte syns på naglarna dock. Både skimret i Depend och H&M är väldigt diskret och syns bara i solen om man tittar noga. På armlängds avstånd märker man inte av det tycker jag. Så vi kan konstatera att färgerna är väldigt lika på alla fyra, då går vi över på formulan.
Alla fyra krävde fyra lager var för att bli bra. Som de gula cremelack de är, är det svårt att få det jämnt. Jag fotade under tiden jag lackade och efter första lagret såg det ut så här:

Två lager gav detta resultat:

Tredje lagret gjorde att det såg hyfsat ut men jag tyckte det krävdes ett fjärde för att få slutresultatet som alltså blev så här:

Av allihop är China Glaze svårast att få jämt, det blev inte helt perfekt ens efter fyra lager, men det dög. H&M’s formula upplevde jag som lite väl rinnig, det flöt ut och la sig i nagelbanden och var svårt att kontrollera. En smalare borste kanske hade hjälpt. Nubar var lättast att måla med men det var inte så stor marginal till de andra som jag hoppats på. Det blev också snyggast resultat med Nubar efter alla fyra lagren, det jämnade till sig bra. Depends till slut upplevde jag som ganska likt Depends andra lack, det utmärkte sig inte lika tydligt som ett gult cremelack som de andra. Det kan ju kanske bero på att det egentligen inte är ett cremelack och därför inte uppför sig lika jobbigt. Det betyder dock inte att det är bra, Depends lack är över lag lite jobbiga att måla med tycker jag, och det här var väl nån stans mitt emellan China Glaze och H&M i formulan. Dessutom kunde det nog ha behövt ett femte lager om man ska vara noga, det var inte riktigt helt opakt efter fyra.
Slutsatsen då: Om man känner att man bara behöver ett gult cremelack i sin samling och inte vill ha allihop så tycker jag att man ska satsa på Nubar, det gav snyggast resultat i slutänden. Om man inte vill ha skimmret ur H&M’s eller Depends då förstås, men jag tycker ändå inte att det syns så det gör detsamma. Om man istället vill ha det perfekta gula lacket som är lika lättmålat som ett vanligt nagellack, ja då får man leta vidare och kan bara konstatera att man i alla fall inte behöver testa nått av de här!

Har nån av er provat något annat ljusgult cremelack som är bättre? Eller sämre för den delen, det är ju lika intressant. Berätta!
Betyg:
Ska man jämföra dessa med vanliga lack så tycker jag att alla får en trea i betyg utom China Glaze som får en tvåa. Färgen är ingen idé att betygsätta eftersom alla är så lika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.