tisdag 26 juni 2012

Handla hos Layla

Nu har jag läst att folk är förvirrade över Laylas site mer än en gång, så nu tar vi det pedagogiskt :)

Vi börjar med en länk till Laylas webb-shop http://shop.laylacosmetics.it/

Då hamnar man här:



Längst upp till höger finns det två små flaggor, en italiensk och en brittisk. Vill man inte ha det på italienska så klickar man förslagsvis på den andra (din webbläsare måste acceptera cookies för att det ska funka). Det mesta av siten - och allt som faktiskt är nödvändigt - översätts då till engelska.


När man hittat alla lack man ska ha och vill beställa så får man skapa sig ett konto hos dem och fylla i sina uppgifter. Den sidan ser ut såhär:


Där fyller man i allt man ska. Observera att Layla skickar med FedEx så fyll i ett riktigt telefonnummer så att FedEx kan ringa er när de kommer och ni är på jobbet...
Längst ner (i den röda ringen) finns det italiensk text som betyder "begär faktura". Det behöver man självklart inte ha någon eftersom man betalar med Paypal. Där är det ikryssat "No" och det ska det fortsätta vara. Kryssar man i nått annat så får man uppge skattenummer och det har vi inga. Låt den vara alltså.

Sen går man igenom köpprocessen precis som hos vilken e-tailer som helst. Laylas sida är precis lika enkel som vilken köpsite som helst!


När man ska välja fraktsätt så väljer man "International Shipping" och det alternativet som passar ens köpsumma. Har man handlat för över 80€ kostar frakten 15€, har man handlat för under 80€ så kostar frakten 30€.

Sen stegar man vidare tills man betalt och allt är klart och man är nöjd och glad :)

Orderbekräftelsen och andra mail kommer på italienska. Vill man, så kan man översätta dem med Google Translate och se att det står samma saker som i alla andra orderbekräftelser. Annars kan man strunta i det och det går bra ändå.

Ja, då är det bara att beställa på! :)


Jag kommer sannolikt att lägga en beställning till under semestern (så jag kan vara hemma och ta emot paketet). Med några backuper och nått av mirrors-lacken som jag är lite sugen på men som inte fick plats den här gången. Då finns det eventuellt möjligheter att hänga med på en sambeställning, om man fortfarande tycker att det här var för avancerat ;)

8 kommentarer:

  1. Tack för ett bra inlägg! Hojta till när du ska beställa. Inte för att det är avancerat, men för att det alltid är trevligt att dela på fraktkostnaderna.

    SvaraRadera
  2. Finns det plats på senare sambeställning kan du alltid maila mig, jag på PÅ för dom flesta hyss :)

    SvaraRadera
  3. Jag skulle gissa på att jag också är på vid sambeställningsgrej! Jag känner oftast att jag inte kan lägga pengar på mer än typ tre lack, vilket är förbaskat onödigt att beställa själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fraktkostaden är ju minst sagt saftig, man får nästan gå ihop med fler folk om man inte kommer över 80€ själv. Onödigt att betala mer för frakten än för lacken :/

      Radera
  4. Jag är jättegärna med på sambeställning, om det går bra? :)

    dea___88@hotmail.com

    SvaraRadera
  5. Jag hänger gärna med på en beställning :D

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.