tisdag 20 september 2011

Paket som kommer bort, en liten dos konsumentupplysning

Det har varit mycket prat det sista om paket som inte kommit fram. Det har gnagt i bakhuvudet att jag borde veta mer om det här så nu tog jag mig samman och försökte få mina misstankar bekräftade. Jag hittade följande på Konsument Europas webbplats, de är en liten gren av Konsumentverket kan man säga. De sysslar visserligen bara med köp och saker som sker inom EU men svaret nedan gäller oavsett land, det är inte specifikt för EU bara för att frågan gäller inom EU.
Fråga:
Jag har beställt en vara av ett företag inom EU och har betalat i förskott för flera veckor sedan. Ingenting har kommit och säljaren går inte att nå – vad ska jag göra?
Svar:
Får du inte varan inom avtalat leveranstid får du häva köpet och kräva tillbaka det du har betalt till säljaren. Gör en skriftlig reklamation till säljaren och spara en kopia på den.
Har du betalat med ett kreditkort, kan du även vända dig till kreditgivande bank för att kräva tillbaka det du har betalt till säljaren. Enligt konsumentkreditlagen har du samma rättigheter gentemot kreditgivaren som gentemot säljaren. Du måste visa banken att du har hävt köpet. Visa upp en kopia på ditt reklamationsbrev.

Det är dock en mycket viktig sak som man ska lägga märket till i svaret: det står att ”Har du betalat med ett kreditkort…” Detta gäller enbart om man köpt varan med ett kreditkort! Det är inte samma regler om man använder ett betalkort, alltså där pengarna dras med en gång. Då är de borta, precis som kontanter.
Nu kan ju inte alla få ett kreditkort (jag till exempel, eftersom min studentinkomst är för låg) men kan man välja är det alltså mycket säkrare att handla på nätet med kreditkort än med betalkort! Och det spelar självklart ingen roll om man har använt PayPal på mitten av betalningen, det är fortfarande kortet som har utnyttjats.
Har man använt PayPal så har de också en form av säkerhet där man kan klaga på att varan man betalt inte kommit fram eller varit fel på något sätt. Om man får igenom sitt krav så betalar PayPal tillbaka pengarna till en. Länk till PayPals info om detta
Har man inte använt ett kreditkort, och inte använt PayPal, och inte försäkrat paketet, så finns det tyvärr inte så mycket mer att göra. Om inte säljaren vill idka välgörenhet och skicka varorna en gång till så är paketet bara borta och man har slängt pengarna i sjön. Och det är jättetråkigt, men tyvärr nått man får räkna med som en möjlighet när man köper varor från USA och väljer billigaste fraktalternativet som erbjuds. Det är helt andra regler och en annan säkerhet om man handlar inom Sverige tack vare vår konsumentköplag, men i övrigt är det en djungel där ute...

Jag är verkligen inte fullt insatt i den här problematiken och har inte så mycket mer koll än vad som står här. Men förhoppningsvis har det kanske gett någon nått tips om hur ni kan gå vidare. Om inte annat så ring banken och fråga, eller kommunens konsumentupplysning, som kanske kan ge bättre kontaktuppgifter om de själva inte kan svara, eller maila PayPal. Har man lite tur så ska det i alla fall inte vara omöjligt att få tillbaka sina pengar!

3 kommentarer:

  1. Ambitiöst och välkommet inlägg! Jag har tidigare varit i kontakt med kommunens konsumentvägledning och möjligtvis hade jag otur, men kändes inte som dom hade koll på nånting. Ringa dit o babbla internetköp i USA tror jag är svårt. ARN tar inte iaf sig an ärenden som är under värdegränsen 500 kr. Om man själv inte betalat försäkring/tracking så har man gjort ett val. Ofta får man iaf ett elektonisk kvitto på att fraktbolaget hämtat paketet även om det inte trackas. Jag har liten tilltro att handlaren medvetet undlåtit skicka varorna och varför skall dom då stå för kostnaden?

    SvaraRadera
  2. jag handlade på nätet och betalade direk via min bank.en månad senare hade inga varor kommit och affären hävdade att jag aldrig betalt.trots att det stod tydligt på min bank att pengarna dragits så sa affären tvärt nej.kontaktade min bank och mailade all konversation med affären,jag fick tillbaka mina pengar samma dygn!

    SvaraRadera
  3. Kitty - ja, konsumentupplysarna är nog mer inne på svenska ärenden, men kanske har de bättre koll på Konsument Europa..? Och ARN tar ju också bara tvister med Svenska företag.
    Jag tror heller inte att man kan göra så mycket, om man som sagt inte kan få hälp av en tredje part som PayPal eller banken. Säljaren har ju knappast så mycket intresse i att ge bort saker. Det är ju tyvärr en risk man får räkna med när man köper från USA, förhoppningsvis gör man ett informerat val.

    Anonym - Jag har inte träffat på så många siter där man kan betala direkt via banken, utan att använda kort, särskilt inte i USA, massa krångel med utländska banker för dem antar jag. Men i det läget att de påstår att man inte betalat är det nog lättare än när paketet inte kommit fram med posten. Skönt att det ordnade sig iaf, alltid bra med roligare exempel också :)

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.