fredag 1 juli 2011

Mail forwarding - vad det är och hur det funkar

Jag vet inte hur jag ska översätta mail forwarding mer än som en skicka-vidare-tjänst. Det finns en hel del info om det på nätet om man Googlar på begreppet så leta själva också tills ni hittar en tjänst som passar er. Men jag kan ge lite grundinfo i alla fall!
Att alla e-tailers inte skickar internationellt är ett otyg, och det man vill ha blir plötsligt väldigt svårt att få tag på. Eller också blir det rackars dyrt, jag har varit med om e-tailers som visserligen skickar från USA till Sverige men då vill ha 800 dollar för besväret! Då tycker jag att de lika gärna kan låta bli att erbjuda det för jag tänker inte betala 5000kr i frakt, det är ju galet.

Mail forwarding går ut på att man anlitar ett företag för att leka brevlåda åt en. Man skapar ett konto hos dem och får då en egen adress, det är en riktig adress med namn och gata, ingen postbox (PO-box) eftersom många e-tailers inte vill skicka till postboxar heller. Man anger sedan den adressen som leveransadress när man beställer hos en e-tailer, och sin vanliga hemadress som betaladress, ”billing address”.
Adressen går till mail forwarding företagets lagerlokal. Den är bemannad så att paket kan tas emot även om det krävs underskrift vid leverans. När paketet har kommit tittar personalen över det och ser att det är helt och stoppar undan det i väntan på att det ska skickas vidare. Man kan också välja att de ska öppna det för att se att alla varor är med och är hela. Man kan då få foton på innehållet. Det är dock en betaltjänst som kostar extra. Man kan också få dem att hålla paketet ett tag så att det kan vänta in andra paket som man beställt från andra e-tailers. När alla kommit kan de sedan mot en avgift sampacka alla paket till ett stort och på så sätt få en lägre total fraktkostnad.
Man betalar en summa för tjänsten och sedan vad frakten till Sverige kostar. Frakten till Sverige blir inte mer än vad frakten normalt kostar när man beställer direkt från e-tailers, de använder ju samma fraktsätt som alla andra i USA. När man betalat allting skickar de paketet och man kan välja fraktsätt så det blir så billigt som möjligt, eller går snabbt om man hellre vill det, försäkring går att välja till också. Har man inte valt något extra så skickar de samma kartong som de tog emot men med en ny adresslapp bara.
Det finns lite olika upplägg på tjänsterna beroende på vilket företag man anlitar. De flesta tar ut en startavgift när man ansluter sig och får en adress hos dem. På nått ställe kostade det 50 dollar och jag tyckte det var för dyrt. Jag letade upp en tjänst som inte hade en startavgift eller månadsavgift utan bara tar betalt för varje paket, eftersom jag inte planerar att använda tjänsten mer än nödvändigt. Jag valde Shipito eftersom de bara tog ut startavgiften i form av en förskottsbetalning för första paketet. Varje paket kostar 8,5 dollar i avgift för tjänsten och sedan tillkommer den verkliga frakten. Jag har använt dem ett antal gånger utan problem, men efter att ett paket strulade och jag var tvungen att kontakta deras helt hopplösa kundservice där ingen verkar veta ens ut och in på sig själv, ger olika besked och personer frågar "vem sa det" om saker de själva skrivit i förra mailet, så har jag nu bestämt mig för att hitta en annan! Så leta lite och maila gärna kundtjänsten och ställ någon allämn fråga för att se hur de beter sig innan ni bestämmer er. Det blir så förfärligt dyrt när de shabblar bort ens paket helt...

Hoppas att ni fick svar på era frågor! Är det nått mer ni undrar över så skriv gärna en kommentar, så ska jag försöka svara så gott jag kan.

7 kommentarer:

  1. Tusen tack! Nu har jag ordnat ett konto och det ska bli så kul att kunna handla på rea och delta i tex Zoyas lackerbjudanden och köpa fransserum billigt och det och det och.....HURRA.

    SvaraRadera
  2. Roligt att kunna hjälpa till! Ja, det är en helt ny värld som öppnar sig :D

    SvaraRadera
  3. Super! Tack för bra info...

    SvaraRadera
  4. Jag hade ingen aning om att sådant här existerade! Nu slipper jag alltså be vänner eller släkt i Amerikat att agera mellanhand åt mig, då det alltid ändå resulterat i att varorna har hunnit ta slut eller något sådant tråkigt..

    Blir ju sugen på att testa direkt, men jag kommer inte på en enda grej jag vill köpa som inte redan skickar till Sverige för en vettig fraktkostnad. Tips? ;D

    SvaraRadera
  5. Visst e det käckt :) ...Jag beställde omgående doftljus från Candles by Victoria, de är ganska omtalade bland video-bloggarna som jag följer, och jag har alltid velat testa om de är så bra som alla säger. Det kan du prova med ;)

    SvaraRadera
  6. Det här låter smart. Har läst om det tidigare och Sminkan och jag har pratat om det men sen blev det aldrig av att vi skaffade, vilket man ju verkligen borde. Tänk att kunna beställa från till exempel SEphora...

    SvaraRadera
  7. Åh neeej! Varför visste jag inte om det här tidigare?! Det är ju super smart. Woohoo min "Helmer" ska äntligen bli fylld. Men min sparbössan tom. Men haha vad gör det när man har fina naglar att titta på.
    Tack tack tack!

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.