lördag 27 augusti 2011

Mer info om holopulvret - SpectraFlair

Jag lovade ju er mer info om mitt magiska holopulver men tentor och plugg har kommit emellan… Men nu fick jag lite sol så jag kunde fota också, och text går rätt snabbt att skriva ihop. 
Ett gram i påsen... liten påse.
Den var inte skrynklig när den kom
 det är jag som gjort när jag
stängt den. 
Holopulvret heter SpectraFlair och tillverkas av företaget JDSU. Det består av magnesium fluorid och aluminium och är ett otroligt finfördelat pulver. Det bryter ljuset så att holoeffekten uppstår och det bildas regnbågar. Eftersom de individuella partiklarna är så små blir det regnbågar som är ganska täta. Med större partiklar får man mer splittrade regnbågar ända tills partiklarna blir så stora att det blir ett scatterholo istället. Jaja, tillbaka till SpectraFlair…
Det är gjort för att användas till prylar, och är framförallt populärt till billack. Det finns folk som lackat hela sina bilar med sånt här, jag hittade en hel del bilder på det när jag letade info om pulvret och det ser verkligen häftigt ut. Jag hade tyckt det var jättekul att ha en hel holo-bil! Inga problem att hitta tillbaka till den på IKEAs parkering :) 
Sprider man ut det ser det mer ut :)

Men sen har ju nagellacksnördarna kommit på att man kan ha det i nagellack också och det finns riktigt snygga exempel på frankenlack som folk gjort med det. Så jag kunde ju inte låta bli, letade reda på så mycket info jag kunde och beställde det bara några timmar efter att jag upptäckt att det existerade :) Enda stället jag hittade där det gick att köpa var på eBay. Man kan säkert få tag på det om man har kontakter via billackerare och dylikt men jag hittade ingen annat ställe på nätet där det gick att få tag på för privatpersoner. På eBay finns det en försäljare som har det, baserad i Storbritannien, och han skickar internationellt som tur är. Ett gram av SpectraFlair kostar £14 och sen är frakten på £7. Så drygt 200:- totalt för ett gram. Dyrt som katten men jag tycker det var värt det bara för att testa och leka med! Ett gram räcker väldigt långt, jag har gjort fem hololack hittills och det märks inte att jag använt nått ur påsen. Till en hel bil beräknas det gå åt 50 gram, så det är rätt drygt. 
Samma säljare har pulver som går att göra multichromatiska lack med också. Men jag tyckte resultatet såg så likt ut de jag redan har från Ozotic så det intresserade mig inte.

genomskinligt lack med SpectraFlair i
 















Men säg den lycka som inte har en hake… SpectraFlair är rätt så svårjobbat. Jag började med att hälla det i ett vanligt genomskinligt lack för att se hur det funkade och hur stora mängder man behöver. Det löser sig i lacket men det gör det lite motvilligt så man måste nästan ha en kula i flaskan. Jag har plockat ut och gjort rent kulor ur andra flaskor eftersom jag inte har haft så många lösa.(Nån som vet var man kan köpa kulor för övrigt? Det hade varit bra att ha ett gäng!) Med en kula i är det lätt att skaka ut pulvret så det fördelar sig utan att klumpa. 


Den sidan som legat neråt och därmed fått pulvret på sig
Men när flaskan sen stått ett tag, 20 min räcker, så har nästan allt pulvret sjunkit ner till botten och vill inte släppa taget om flaskan. För att få det att sprida sig i lacket igen måste man vända flaskan från sida till sida till sida och långsamt låta lacket skölja bort pulvret som fastnat. Det hjälper inte att skaka flaskan. Så man får planera lite innan man ska använda lacket! Och jag har lärt mig att det är mycket bättre att förvara flaskorna liggande på sidan än stående, då är det väldigt mycket lättare att få loss pulvret från glaset.
 

 
Den andra sidan, som inte har pulver fastklistrat på
insidan, plötsligt ser man penseln

Jag använde sen min genomskinliga holo-bas i de andra lacken. Man måste göra rätt så skira lack har jag lärt mig nu, annars dämpas effekten. Så layeringlack är det bästa. Och fördelen med att franka layeringlack är ju att man garanterat har ett matchande lack att ha i botten av manikyren. Mitt första experiment var ett mörkt grönturkos lack och där blev basfärgen för täckande och mörk. Pulvret får inte chansen att synas och lägger sig mest i stråk på flaskans insida.


 



Det mörkt turkosa lacket som blev resultatet av första
försöket. Här är sidan som legat upp och inte har pulver
på insidan

Och är är sidan som legat neråt där allt pulvret fastnat

 Nästa försök blev sen att blanda det med ett av Ozotics multichromatiska lack, som jag visat redan, och det gick mycket bättre. Basen i dem är nämligen gjord för att kunna hålla uppe små partiklar så att de inte ska sjunka till botten eftersom den multichromatiska effekten också är från ett liknande pulver, så de är mycket mer kompatibla. Samma sak gäller för andra hololack. Så i försök nummer tre kombinerade jag vanliga lack med köpta hololack bara för att få en bättre bas, och det blev mycket mer lyckat! Så det är lite trial and error men det är fantastiskt kul att sitta och pyssla med så det gör mig inte så mycket. Nästa gång ska jag försöka med ett annat genomskinligt lack som bas och se om det kan hålla uppe pulvret bättre så att det inte bara sjunker. Jag gissar att det kan vara betydande skillnader i vilken bas man använder. …Fast det är inte bara jag som haft otur, jag har läst hos andra att de har haft samma problem, så min bas var nog inte sämre än genomsnittet.

Har jag rätat ut alla frågetecken nu? Jag hoppas det, annars är det bara att fråga på!










Och åter igen vill jag avsluta med att säga att jag känner ett intensivt hat mot Bloggers hantering av bilder och layout, blir galen! Och antagligen kommer det se ut som apa i Google Reader, men jag klarar inte av att bråka med det mer nu.

10 kommentarer:

  1. Man kan köpa kulor på eBay i storpack. Ska nog göra det själv någon gång men det har inte blivit. Behöver ju inte 200 stycken liksom...
    Det finns också speciella lackbaser för pigment att köpa om man vill franka med pigment.

    SvaraRadera
  2. Nä, 200 på en gång känns ju lite i mesta laget :p 50 hade nog räckt, då hade jag haft väldigt länge. Man får väl gå ihop några och köpa annars.
    En sån lackbas får jag titta efter, jag är ju inte vidare rutinerad på det här med frankenlack så alla tips är välkomna :D

    SvaraRadera
  3. Jag köpte kulor på Jula, det är någon form av runda kulor för luftvapen.
    De är i stål och aningen större än de som vanligen är i lackflaskorna men de funkar fint.

    SvaraRadera
  4. Jag läste på Konadlicious en kommentar på hennes nya franken-holo att det funkar bättre med lack som har en annan färg i sig redan. Fattade inte exakt men kanske därför det inte går att använda clears som bas..?

    SvaraRadera
  5. Ja, det är nog det jag upptäckt också, att det går bättre med ett lack som redan har lite holoeffekt, eller någon annan effekt, inte bara ett lack rätt upp och ner. Jag ska försöka hitta mer info om man kan köpa speciella baser, för det här frankandet måste jag fortsätta med :)

    SvaraRadera
  6. Tack för bra tips! Är väldigt sugen på att skaffa lite pulver att experimentera med nu.

    SvaraRadera
  7. Visst blir man :D Det är väldigt roligt att leka med :)

    SvaraRadera
  8. Köpte 100 "ball bearings" kulor för 3 dollar på ebay. Vad spelar det för roll att jag inte behöver 100 kulor att mixa med. Va ju så billigt.
    Och spectraflair och color morphing pigment har jag beställt på:
    http://morenailpolish.blogspot.com/p/get-powders.html

    Kolla bilderna på morphing pulvret - WOW

    SvaraRadera
  9. Ida Pie - Har sett att Kitties säljer också, men det är en annan storlek på det pulvret. Ska testa det vid nästa omgång jag köper tänkte jag :)

    SvaraRadera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.