söndag 19 augusti 2012

Cactus' Nail Polish kollektion Spectrum ß

Nu kommer allting om kollektionen med massor av bilder. Är du intresserad av att köpa lacken rekommenderar jag att du tar dig igenom det gigantiska inlägget eftersom jag ska försöka lista allting som är bra att veta! :)  Edit: Ifall du ramlat in här nu i efterhand så kan det vara bra att veta att alla lacken är slutsålda, men man vet aldrig om det dyker upp nya nån annan gång.

Jag har bestämt mig för att lägga till ett beta-tecken, ß, i namnet på kollektionen, eftersom det här är ett första försök och det inte blev riktigt som jag hade hoppats... Det fick bli en betakollektion helt enkelt. Får jag nån gång tag på vettiga mängder SpectraFlair så kanske det blir en icke-beta fortsättning på den.

Nu tar vi swatchbilder, det är ju det ni vill se :)

Swatchbilder
Magnesium - det gröna... grönt med turkosa toner kanske är en bättre beskrivning. Det täcker på ett lager utan problem eftersom pigmenten blev som de blev...






Polonium - blåturkos. Ser nästan blå ut men om man jämför det med blå hololack är det absolut mer grönt i. Jag har ingen exakt dupe trots mängder med hololack i den blåa och gröna färgskalan. Täcker på ett lager.






Astatine - svart, eller väldigt väldigt mörkt grått i alla fall, det beror lite på ljuset. Det här blev faktiskt som det skulle! Jag behövde två lager för att det skulle täcka helt men har man riktigt långa naglar behöver man nog tre.






Boron - en aning uppljusad nyans av kobolt/kungs blått. Det här är min favorit. Jag har ingenting i min samling som kommer ens i närheten. Enda felet är att jag bara har 11 flaskor åt er... Två lager klarade jag mig på men som sagt, långa klor kanske behöver tre.





Mrs Data kommer visa er fler swatcher på dem :) (det är fritt fram att visa alla nu!) Hennes versioner av Magnesium och Polonium är dock inte samma som slutresultatet tyvärr, eftersom mina pigment bestämde sig för att göra livet surt för mig lite extra nu på slutet. Däremot har hon den enda existerande flaskan av den nu avlidna Lithium! (länk till hennes swatcher av Lithium)


Allmän info om lacken:
  • Det är ca 7ml i varje flaska.
  • Penseln är ärligt talat inget vidare. Flaskorna var det bästa jag kunde få tag på till ett rimligt pris och jag hade ju ingen möjlighet att testa penseln i dem innan jag köpte dem. Så jag ber om ursäkt i förväg för penseln och är medveten om att den kommer att få kritik. Men det är som det är :p
  • Jag har inte samma antal flaskor av de olika lacken. Det finns mest av det gröna och minst av det turkosa. Det var ju inte planen att det skulle bli så naturligtvis men basen tog som sagt slut... 
  • Jag skulle tippa på att de håller rätt dåligt om man inte använder underlack under. Jag har använt Poshé Top Coat att späda dem med utöver suspension base'en, och topplack sitter som bekant inget vidare direkt på nageln. Å andra sidan torkar de bra :) 
  • De torkar en aning matt, vilket beror på att suspension base'en är lite matt. Ett överlack är inte fel med andra ord.
  • Det kan vara små prickar av olöst pigment i ett par av dem. Om man låter flaskorna stå ett tag så sjunker prickarna så man kan undvika dem.


Pris och frakt    
Lacken kommer att kosta 75:- styck. Det motsvarar vad ingredienserna kostat så jag går inte med någon vinst på det. Snarare lite förlust eftersom jag inte räknat in ett par extra flaskor Poshé Top Coat som gick åt. Om ni vill kan jag speca kostnaderna i ett annat inlägg. Inte för att bevisa att det blir 75:- per flaska då alltså, utan för att ni kanske tycker det är intressant att se hur oväntat mycket det kostar att göra frankenlack :p

Frakten kommer ligga på 45:- inom Sverige för upp till fyra lack. Jag kommer att köpa Postens vadderade kuvert för 30:- styck och resterande 15:- av kostnaden är för avgifterna som PayPal tar ut vid betalningen av varje order. Allting är till självkostnadspris som sagt.
Man kommer att kunna köpa max en flaska av varje lack eftersom jag inte vet hur stor efterfrågan blir, så jag får begränsa det till en början.
Jag kan skicka dem inom övriga Europa också men då blir frakten 65:- istället.

Ni kommer att få mer detaljer om hur och var ni kan köpa dem inom en snar framtid.
Preliminärt releasedatum är söndagen den 2e september.


Innehållsförteckning
Man kan få mer detaljer om man vill, hojta bara. Det fullständiga innehållet är inget jag håller hemligt men det blir en så låååång lista om jag ska ha med allt. Är det nån särskild lackingrediens ni undrar över / är känsliga mot så fråga bara! Här är i alla fall de ingående komponenterna:

  • Suspension base (Big 3 free)
  • Poshé Top Coat (Big 3 free)
  • Seche Restore (innehåller Toulene vilket gör att mina lack inte blir Big 3 Free, men mängden Toulene i slutprodukten är extremt liten, jag har ca 25ml Seche Restore i alla flaskorna sammanlagt, och det är ju redan inte så mycket Toulene i Seche Restore i sig.)
  • Pigment (godkänt för kosmetiskt bruk, det är ögonskuggepigment)
  • SpectraFlair (är alltså inte godkänt för kosmetiskt bruk. Enligt säkerhetsdatabladet är det en väldigt ofarlig produkt och jag skulle inte tveka en sekund att använda den själv... uppenbarligen ^^ Men eftersom den inte är godkänd så måste jag informera om det så att de som inte vill använda SpectraFlair kan undvika det.)
Lacken är helt fria från Formaldehyde och Dibutyl phthalate (DBP) som är de andra två grejerna i "big 3" gänget.


Till er andra bloggare
Jag har ingen aning om vilka som kommer köpa lacken, och jag kommer ju naturligtvis inte ge företräde åt bloggare. Men OM nån bloggare skulle köpa nått lack - och vilja ta med dem på sin blogg (självklart frivilligt) - så vill jag säga ett par saker redan nu:
  • Ni ska självklart bedöma dem precis som vilka lack som helst, utan någon hänsyn till att ni "känner" tillverkaren! 
  • Jag kommer inte ta illa upp eller bli sårad eller sur eller sluta läsa era bloggar för att ni skriver något negativt om lacken :) Det är ett experiment, jag är inte 100% nöjd med dem själv, och jag kan ta det om ni inte är odelat positiva  ^^
  • Jag kommer inte att lämna kommentarer i era eventuella inlägg där mina lack är med. När ni visar lack från China Glaze t.ex. så lämnar inte de kommentarer på er blogg, så det blir bara skumt om jag gör det. Gillar ni dem blir jag självklart glad även om jag inte skriver det i en kommentar. Gillar ni dem inte kommer jag inte försöka "försvara" dem. Vill ni ge mig feedback som ni vill ha svar på eller om ni har en direkt fråga om dem får ni lämna en kommentar här på bloggen eller skicka ett mail, jag kommer inte att svara på frågor i era inlägg.


Så, det var det :)

35 kommentarer:

  1. Boron ser ju helt suverän ut, den ska jag försöka en flaska av!

    SvaraRadera
  2. Håller med, Boron ser fantastisk ut!

    SvaraRadera
  3. Måste hålla med att Boron är stjärnan, med Astatine tät på. Jag skulle dock gärna köpa alla 4 om jag lyckas. Sen får vi vallfärda Mrs Datas blogg för att få se den berömda Lithium som hade passat (vad jag sett) vansinning bra i spektrat :) Snyggt jobbat hursom!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att äntligen få se dessa! Alla ser smaskiga ut, men mest sugen är jag på Boron och Polonium. Jag tror inte du kommer få några lack över... :)

    SvaraRadera
  5. Vilket jobb men med ett suveränt resultat. Boron och Astatine föll jag för. :)

    SvaraRadera
  6. Jättefina alla fyra! Och jag vet precis vilka två jag hoppas få lägga på mina naglar!

    SvaraRadera
  7. OMG! Jag sa det faktiskt högt vilket fick Mr Peach att undra vad tusan som var på gång :D
    Boron är så galet fin, de är fina allesammans men oj...Boron alltså..*svimmar av*

    /Peachgirl

    SvaraRadera
  8. Åh! Jag vill ha alla, om man nu har minsta chans... känns som att det blir tokrusning. Ungefär som när det släpps en designerkollektion på H&M eller Bruce-biljetter till Ullevi...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, jag tror inte jag är riktigt på den nivån än ;D
      Min gissning är att Boron går åt i rasande fart och att jag kommer sitta med hälften av Magnesium-flaskorna över ^^

      Radera
    2. Det tror jag, garanterat!

      Radera
  9. Boron, droool! Om Boron hade varit en bil hade jag sagt Shotgun! Är 65 kr frakten till Danmark också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp... Posten ska ha 50:- för skicka de gröna kuverten över sundet :p

      Radera
  10. Ingen press på mig att visa Lithium nu alltså? ;) Kommer upp så snart jag hittar tid att måal om, sol att fota i och den här förbannade värken i fortplantningsorganen går över. Typ imorgon alltså om vädret tillåter. :)

    Boron ska jag ha när jag börjar skolan på onsdag. Sådeså!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nejdå ingen press ;) ...Jag vet ju hur det ser ut så för min del är det lugnt, så det är ifall de andra tänker lyncha dig ;)

      Radera
  11. De ser jättefina ut! Bra med så mkt info! Jag ska försöka ligga på lur när de släpps :)

    SvaraRadera
  12. Va fint det du skrev om andra bloggare!! Men självklart skulle man vilja visa upp dom=)

    SvaraRadera
  13. Astatine och boron skulle gärna få bo hos mig=)

    SvaraRadera
  14. Härligt! Ett par ska jag försöka knipa men är bortrest till den 4e sep..... Hoppas att nån finns kvar när jag är hemma i Sverige igen!

    SvaraRadera
  15. Å! Jag vill ha allihopa! Nu!

    SvaraRadera
  16. Åh vad fina de ser ut, allihopa! Boron ser mest fantastisk ut tycker jag, så vacker :)

    SvaraRadera
  17. De ser superfina ut! Vad duktig du är!
    Jag är imponerad!

    SvaraRadera
  18. Klart jag inte kunde hålla mig...

    Lithium ligger uppe på bloggen nu.
    http://mrsdata.blogspot.se/2012/08/cactus-nail-polish-lithium.html

    SvaraRadera
  19. Allihop - Tack så mycket! Jätteroligt att höra att ni tyckte de var fina! :D

    SvaraRadera
  20. Åh, jag ska försöka lägga vantarna på Astatine! Bra jobbat förresten, alla ser fina ut :)

    SvaraRadera
  21. De ser jättefina ut! Jag kommer försöka få tag på Magnesium, Astatine och Boron!

    SvaraRadera
  22. polonium och magnesium SKA jag lyckas lägga vantarna på! Och eftersom de flesta verkar vara intresserade av Boron hoppas jag att de andra två blir "över" till mig;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så många flaskor som jag har av magnesium jämfört med intresset för den hittills så är det säkert bli en över till dig! :)

      Radera
  23. Måste ha BORON, de andra också men framförallt boron :) bra jobbat!

    SvaraRadera
  24. Åh vad fina de var! Boron och Polonium ska jag försöka lägga vantarna på!

    SvaraRadera
  25. De ser ju supervackra ut allihop! Hoppas man får tag på nåt när det är dags bara.. =)

    SvaraRadera
  26. Shit, de är jättefina allihopa! Och det kommer bli riktigt svårt att få tag i en flaska tror jag minsann....

    SvaraRadera
  27. Jättefina är de! Är de slut nu? Eller har du inte börjat sälja än? (Ursäkta mina dumma frågor..)Det svarta var superfint verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns inga dumma frågor :)
      De är jätteslut allihop, det tog 20min så var alla borta utom 5 flaskor i en av färgerna. Men jag planerar att göra fler om jag bara kan få tag på råmaterial igen, så håll utkik :)

      Radera

Har varit tvungen att ta bort möjligheten att kommentera utan att vara inloggad pga väldiga mängder spam. Beklagar! Men lämna gärna en kommentar ändå om du har möjlighet.